Αποτυχία στις εξετάσεις


Αποτυχία στις εξετάσεις


 
 Το καλοκαίρι πλησιάζει και για τους περισσότερους από εμάς είναι μια περίοδος ηρεμίας και χαλαρώσης. Όμως, για τους μαθητές οι οποίοι αναμένουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων με αγωνία, αυτή η περίοδος χαρακτηρίζεται από άγχος και φόβο αποτυχίας.

Οι γονείς λοιπόν πρέπει να είναι ενημερωμένοι σε ότι αφορά την στάση και την συμπεριφορά τους, απέναντι στο παιδί τους που ίσως χρειαστεί να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο της αποτυχίας.

Συναισθήματα Αποτυχίας

Ο φόβος και το άγχος που έχουν οι έφηβοι όντας σε αναμονή των αποτελεσμάτων, είναι κατά κάποιο τρόπο ένα «μασκαρεμένο» συναίσθημα, καθώς τα επίπεδα της αγωνίας και του άγχους μεγαλώνουν. Σε κάποιες περιπτώσεις βέβαια, το άγχος και ο φόβος μπορεί να είναι παραγωγικά. Συνήθως όμως, το ανεξέλεγκτο άγχος περιορίζει την πραγματική ικανότητα για καλή επίδοση και προκαλεί δυσφορία.

Tips για τους γονείς

Η συναισθηματική και ψυχολογική υποστήριξη των γονέων προς τα παιδιά θα πρέπει να βασίζεται στο γεγονός ότι οι γονείς είναι διαθέσιμοι πρώτα από όλα για να ακούσουν τα παιδιά τους και είναι σε θέση να παρέχουν συμβουλές. Επίσης, ο γονέας θα χρειαστεί να υιοθετήσει το ρόλο του «εμψυχωτή» και να αποτρέψει την παρουσία πίεσης προς το παιδί. Πιο συγκεριμένα, κάποιες φράσεις που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ο γονέας σε περίπτωση αποτυχίας θα ήταν οι εξής: 

«Το άγχος της αποτυχίας είναι φυσιολογικό»
«Ο καθένας θα αντιμετώπιζε αντίστοιχες συνθήκες με άγχος»
«Σε περίπτωση που δεν τα καταφέρεις, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις»
«Κάθε αποτυχία είναι μια ευκαιρία μάθησης»


Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει ο γονέας να φορτώνει ευθύνες στο παιδί και να χρησιμοποιεί εκφράσεις όπως: «είσαι άχρηστος», «είσαι τεμπέλα» ή «εγώ στο έλεγα πως δεν είχες διαβάσει». Τέτοιοι χαρακτηρισμοί αποθαρρύνουν το παιδί, με αποτέλεσμα να δέχεται την ταμπέλα του «άχρηστου» και να θεωρεί ανώφελο να κάνει οποιαδήποτε προσπάθεια για να αποδείξει πως έχει ικανότητες και δυνατότητες. Έτσι οι γονείς θα πρέπει να δείχνουν εμπιστοσύνη, να ενισχύουν την προσπάθεια του παιδιού και να αποφεύγουν την κριτική.

Ακόμη, ένα λάθος που θα έπρεπε να αποφύγουν οι γονείς, είναι η σύγκριση του παιδιού τους με τους υπόλοιπους συμμαθητές (π.χ. γιατί αυτός τα κατάφερε και εσύ όχι). Τις περισσότερες φορές οι λόγοι που κάποιος μαθητής αποτυγχάνει, οφείλονται σε εξωτερικούς παράγοντες, όπως είναι το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων ή η άσχημη ψυχολογική κατάσταση κατά την περίοδο των εξετάσεων που έχει ο μαθητής.


Οι γονείς πρέπει να είναι δίπλα στο παιδί, να μελετούν μαζί του, να μην μεταφέρουν το δικό τους άγχος στο παιδί και να φροντίζουν να βοηθούν το παιδί να χαλαρώνει όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο. Σε περίπτωση που θεωρηθεί αναγκαίο, οι γονείς μπορούν να ζητήσουν βοήθεια από ειδικούς. Παράλληλα κάποια παιδιά πιστεύουν ότι αν αποτύχουν στις εξετάσεις οι γονείς δεν θα τα εκτιμάνε και δεν θα νιώθουν περηφάνια για αυτά. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο γονέας πάλι θα πρέπει να δώσει στο παιδί να καταλάβει ότι η εκτίμηση δεν συνδέεται με αποτυχίες και επιτυχίες. Τέλος, ο γονέας χρειάζεται να διδάξει στο παιδί του την έννοια της «προσπάθειας» και να του επιτρέψει να εκφράσει τις σκέψεις και τα συναισθήματα του (ακόμα και αν αυτά είναι αρνητικά απέναντι στο πρόσωπο του γονέα). Καλό θα ήταν επίσης να αποφεύγονται οι τιμωρίες.



«Η ζωή συνεχίζεται και μετά από μια αποτυχία. Μια αποτυχία μπορεί να φέρει πολλές επιτυχίες».



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δημιουργώντας «γιορτινή» ατμόσφαιρα Αποκριάς για όλη την οικογένεια μέσα στο σπίτι

Περί της Φωτεινής Καμπουρίδου