Καταναλωτική Μανία
Καταναλωτική Μανία
Ορισμός
Ο όρος
«καταναλωτική μανία» ή «καταναλωτισμός», περιγράφει την τάση των ανθρώπων για
άσκοπη αγορά αγαθών τα οποία δεν τους χρησιμεύουν ουσιαστικά στην
πραγματικότητα. Σύμφωνα με διάφορες έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί σε Ευρώπη
και Αμερική, το φαινόμενο κάνει πιο συχνά την εμφάνιση του στις γυναίκες, σε
σύγκριση με τους άντρες. Η καταναλωτική μανία είναι ένα είδος εθισμού και
εμμονής, όπως είναι η ενασχόληση με τα τυχερά παιχνίδια, η αυξημένη κατανάλωση
αλκοόλ και το κάπνισμα.
Αιτίες
Υπάρχουν πολλές
αιτίες οι οποίες συμβάλλουν στην έξαρση του φαινομένου, που αφορούν κυρίως την
ψυχολογία του ανθρώπου. Το καθημερινό άγχος, τα ψυχολογικά προβλήματα, η τάση
αυτοπροβολής σύμφωνα με την μόδα, η απουσία ικανοποίησης από άλλες καταστάσεις
της ζωής, ο θυμός και τα συναισθηματικά κενά (όπως η μοναξιά), αντιπροσωπεύουν
κάποιους από τους λόγους για τους οποίους μια βόλτα στην αγορά ισοδυναμεί με
μια πολύ ήρεμη μέρα στην δουλειά. Ακόμη, η αυτοπεποίθηση και το ηθικό μίας
γυναίκας αυξάνονται άμεσα, ως επακόλουθο μιας βόλτας για “shopping therapy”.
Σύνδρομο Στέρησης
Η αλήθεια είναι
πως αυτά είναι τα πρώτα συναισθήματα μετά από μια δαπανηρή βόλτα στα μαγαζιά,
τα οποία όμως δεν διαρκούν για πάντα. Τι συμβαίνει όμως όταν στερηθείτε τον
περίπατο σας στην αγορά? Από την στιγμή που δεν υπάρχουν αρκετά χρήματα για τις
αγορές, ο καταναλωτής έχει νευρικότητα, εκνευρισμό και θυμό καθώς
συνειδητοποιεί ότι δεν θα καταφέρει να ικανοποιήσει τις ανάγκες του, με
αποτέλεσμα να μην υπάρχει ούτε το υποκατάστατο για κάποια άλλη ανεκπλήρωτη
ανάγκη. Από την άλλη πλευρά όμως, τα προβλήματα αυξάνονται λόγω της
ανυπέρβλητης σπατάλης χρημάτων, που έχει ως αποτέλεσμα την παρουσία αισθημάτων
ενοχής, απληστίας και αλαζονείας.
Τρόποι
Αντιμετώπισης
Το πιο σημαντικό
από όλα είναι να υπάρχει εναισθησία για το πρόβλημα και ο καταναλωτής να μπορεί
να καταλάβει ότι το να αγοράζει άχρηστα προϊόντα, δεν είναι ζωτικής σημασίας.
Επίσης, θα χρειαστεί να φιλοσοφήσει τη ζωή έτσι ώστε να συνειδητοποιήσει τι
είναι απαραίτητο και ποιες ανάγκες είναι σημαντικές. Τέλος, να αξιοποιεί
δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο του και να επιδιώξει να αγοράζει ποιοτικά αγαθά
και όχι ποσοτικά, για να μην καταλήξει να γίνει ο καταναλωτισμός, σκοπός ζωής.
Το “shopping
therapy” φαντάζει σαν το καλύτερο και πιο ισχυρό αναισθητικό, εφόσον σύμφωνα με
το γνωστό ρητό «καταναλώνω άρα υπάρχω», η αγορά κάποιου αγαθού συμβάλλει στην
ισορροπία της κοινωνικής μας ζωής διότι φέρνει σε επαφή ανθρώπους διαφόρων
ηλικιών, φύλων ή ακόμα και εθνικοτήτων, με αποτέλεσμα να υπάρχει ανταλλαγή
απόψεων γύρω από τη μόδα. Ακόμη, καταναλώνοντας μεγάλες ποσότητες προϊόντων
(ειδικά κατά την διάρκεια των γιορτών), εκδηλώνουμε το ενδιαφέρον και την αγάπη
μας για τα κοντινά μας πρόσωπα, ενώ παράλληλα βιώνουμε προσωπική ανανέωση, είτε
αυτή είναι σε σωματικό είτε σε νευρολογικό επίπεδο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τίποτα από μόνο του
δεν μπορεί να θεωρηθεί θετικό ή αρνητικό, αλλά σημασία έχει ο τρόπος με τον
οποίο αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση. Έτσι, και η καταναλωτική μανία δεν
περιέχει από μόνη της την αρνητική σημασία που τις προσδίδεται και ταυτόχρονα
δεν προκαλεί επιπλέον δυστυχία, η οποία δεν προυπήρχε
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου